Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Izraelský lidový tanec: historie a současnost se zvláštním zřetelem na české prostředí
Šilarová, Anežka ; Stavělová, Daniela (vedoucí práce) ; Korecká, Zuzana (oponent)
Tato práce si klade za cíl představit izraelský lidový tanec z několika různých hledisek. V první části práce, která je založená na četbě odborné literatury k tématu, autorka práce představuje, jakým způsobem izraelské lidové tance v Izraeli vznikaly, jaké jsou jejich kořeny a jakým způsobem dále fungují v současné izraelské společnosti. Zvláštní pozornost je zde věnována problematice označení izraelského lidového tance jako "lidového". Druhá část práce vychází z vlastního terénního výzkumu autorky a týká se provozování izraelských lidových tanců v českém prostředí. Zatímco v Izraeli jsou tance spojovány především s demonstrací izraelské identity, v českém prostředí dostávají tance odlišné významy. V první části výzkumu se autorka pokusila zrekonstruovat historii šíření těchto tanců v českém prostředí a zmapovat skupiny, které se zde izraelským lidovým tancům věnují. Shromáždění těchto faktů může dále posloužit jako informační základna pro všechny badatele, kteří by se chtěli izraelskými lidovými tanci v Česku více zabývat. V druhé části výzkumu se autorka soustředila na způsob provozování izraelských lidových tanců v pražské skupině Besamim. Na základě zúčastněného pozorování a vedení rozhovorů s tanečníky se pak pokusila nastínit, jaký význam mají tyto tance v životě lidí, kteří se jejich...
Folklor ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol
Vejborová, Petra ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití českého folklorního odkazu ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Přináší teoretické informace týkající se českého folkloru. Analyzuje současnou nabídku učebnic hudební výchovy určených pro druhý stupeň základní školy z hlediska obsahu folklorní tematiky a prezentuje výsledky výzkumu orientovaného na výuku folkloru na druhém stupni základních škol. Na základě těchto výsledků je v závěru práce navržen projekt, který přináší možnosti, jak efektivně zapojit výuku českého folkloru do hodin hudební výchovy i jiných předmětů vyučovaných v rámci druhého stupně základních škol.
Lidová kultura na Chodsku a možnosti využití ve výuce na 1. stupni ZŠ
Turková, Nikola ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Selčanová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá lidovou kulturou na Chodsku. Zaměřuje se především na lidovou píseň a sběratele. Práce poskytuje vhled do odlišností regionu Horního a Dolního Chodska. Čtenář v práci nalezne významné historické i současné osobnosti pro regionální lidovou kulturu. V závěru práce se nachází návrh na práci s lidovou kulturou Chodska v prostředí 1. stupně základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA Chodsko, folklór, lidová kultura, lidová hudba, lidový tanec, Ludvík Kuba, folklór do školy, Tady jsme doma
Literature on the Folklore Revival Movement in the Czech Journal Taneční listy 1963: a Critical Analysis
Gremlicová, Dorota
This study examines texts published in the Czech journal Taneční listy which deal with the folklore dance and song revival movement after 1945. A detailed analysis is conducted of various texts from the 1963 volume, paying special attention to the dominant themes and typical patterns of thinking. Through the analysis, shifts in the conceptualization of the folk movement in Czechoslovakia in the early 1960s are addressed in connection with changes in the social, political and cultural contexts.
Folklore in the mirror of individual and social interests (a case study of the Czech ethnologist František Pospíšil)
Uhlíková, Lucie ; Pavlicová, M.
The paper demonstrates how the research aims and the interpretation of researched topics can be determined both by individual interests as well as by social context. František Pospíšil (1885–1958), a noted ethnologist from Brno, was one of the first Czech scholars who used a phonograph to record dialects and folk singing, and a film camera to research dance traditions.
Folklor v zrcadle individuálních a společenských zájmů (na příkladu českého etnologa Františka Pospíšila)
Uhlíková, Lucie ; Pavlicová, M.
František Pospíšil (1885–1958), a noted ethnologist from Brno, was one of the scholars whose research aims and interpretations of the topics which he studied were determined both by his individual interests as well as by social context. The paper attempts to demonstrate it. Pospíšil, who was interested in modern research methods (using phonograph, camera, and film camera) and was ambitious, stretched his research from his home region of Haná in Moravia to Native Americans (within his sword dance study and weapon dance study); his findings were quoted by many respected scholars of the period. Within the Czech environment, Pospíšil was one of the first scholars who used a phonograph to record folk singing; within the international context, Pospíšil was one of the first scholars who used a film camera to research dances. In fact, anything that Pospíšil did in the field of ethnology was unique; he covered a very broad range of themes and geographical areas, he also explored cultural phenomena which were on the margin of interest of others, and he employed an agile manager like approach. Due to some unfavourable historical circumstances, Pospíšil’s name was almost forgotten especially in the Czech context, and there is almost no mention of him in the texts on the history of Czech and Slovak folkloristics.
Prvky tanečních technik v prostných ve sportovní gymnastice žen
Tůmová, Marie ; Fričová, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Viléma (oponent)
Název: Prvky tanečních technik v prostných ve sportovní gymnastice žen Cíl práce: Cílem diplomové práce je analýza tanečních prvků v sestavách finalistek na prostných v kategorii žen ve všech čtyřech olympijských hrách od roku 2004 do roku 2016. Metody: V diplomové práci byla použita metoda obsahové analýzy a pozorování, která sloužila ke zpracování a vyhodnocení dat. Výsledky: Výsledky přinášejí přehled o individuálním přístupu k tanečním prvkům na prostných u finalistek olympijských her od roku 2004 do roku 2016 v závislosti na zvolených kritériích pozorování. Dále porovnávají celkové uplatnění tanečních prvků v jednotlivých hrách a naznačují, jaký vliv má časový úsek uplynulý mezi hrami na četnost výskytu tanečních prvků v sestavách. Na základě výsledků je také možné odhadovat, jakým směrem by se v budoucnu mohlo nahlížet na uplatnění tanečních prvků v sestavách. Klíčová slova: tanec, sestava, klasický tanec, současný tanec, jazz dance, lidový tanec
Folklórní soubory na Znojemsku
Krčálová, Monika ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o představení folkloru a několika lidových souborů působících v minulosti i současnosti na Znojemsku. Přestože Znojmo není přímo folklorní oblastí, jsou zde lidé a tradice, jež ho na Znojemsku udržují. Zejména se zaměřuji na soubor Dyjavánek, který zde působí více jak 25 let. Dále popisuji několik dalších těles, lidové kroje, písně a tance. Cílem této práce je představení hudebního života na Znojemsku, který je velmi bohatý a snaží se co nejvíce přiblížit lidem pořádáním svátků hudby a různých hudebních festivalů.
Folklor ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol
Vejborová, Petra ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou využití českého folklorního odkazu ve výuce hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Přináší teoretické informace týkající se českého folkloru. Analyzuje současnou nabídku učebnic hudební výchovy určených pro druhý stupeň základní školy z hlediska obsahu folklorní tematiky a prezentuje výsledky výzkumu orientovaného na výuku folkloru na druhém stupni základních škol. Na základě těchto výsledků je v závěru práce navržen projekt, který přináší možnosti, jak efektivně zapojit výuku českého folkloru do hodin hudební výchovy i jiných předmětů vyučovaných v rámci druhého stupně základních škol.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.